Sabtu, 24 November 2012

Catatan Peristiwa


Pengalaman Pahit - Senario di Hospital ,Ipoh 2011

          Jam 5.30 pagi, saya terjaga dari tidur kerana terdengar suara anak saya susah hendak bernafas dan suhu badannya yang agak panas. Dalam keadaan yang kelam kabut saya mengejutkan suami dan membawa anak ke hospital yang terletak kira-kira 12km dari rumah . Fikiran saya waktu itu,amat takut memandangkan penyakit (H1N1) telah menular dengan begitu meluas. Saya memikirkan anak saya mungkin mendapat simtom penyakit tersebut. Mujurlah waktu itu kenderaan tidak banyak di atas jalan raya dan saya dapat bergerak dengan cepat.
          Tiba di hospital , saya terus membawa anak kami ke bahagian kecemasan. Memandangkan orang tidak ramai waktu itu, saya harap akan mendapat perkhidmatan yang cepat, namun apa yang saya dapati pegawai yang bertugas waktu itu tidak memberi perhatian yang sewajarnya, mereka tidak melihat anak saya yang sudah kelihatan penat dan menangis. Saya sangat kecewa dengan layanan yang diberikan. Tambahan pula mereka tidak mengambil tindakan yang cepat untuk merawat anak saya yang sakit. Mereka memberikan nombor giliran yang lambat, sedangkan anak saya sakit dan perlukan rawatan segera. Sikap dan perkhidmatan yang diberikan sangat tidak memuaskan. Saya sungguh susah hati waktu itu, kerana jangka waktu mendapatkan rawatan yang panjang dan lambat. Perasaan panik dan marah mula menguasai saya. Tiba di bilik rawatan sekali lagi saya mendapat perkhidmatan yang tidak sepatutnya diberikan.
          Anak saya terus menangis dan berasa takut namun, pegawai yang bertugas tidak menghiraukan tangisan anak saya dan saya berasa hairan ada 2 oarang pembantunya yang berada di situ tidak prihatin untuk membantu saya menenangkan anak saya dan hanya berbuat demikian apabila diarahkan oleh doktor. Doktor mengatakan anak saya tidak demam, sedangkan badan anak saya panas waktu itu. Layanannya seperti tidak ada apa yang berlaku dan hanya memeriksa seringkas yang mungkin, sedangkan saya menunggu untuk mendapatkan perkhidmatannya sangat lama. Tiada penjelasan terhadap penyakit anak saya, walhal saya cuba memberitahu keadaan anak saya yang membimbangkan saya waktu itu. Doktor hanya memberi jawapan yang ringkas iaitu tidak ada apa-apa dan memberikan senarai ubat untuk diambil di farmasi. Tindakan yang lambat dan perkhidmatan yang tidak memuaskan membuatkan saya kecewa dan tertanya-tanya, inikah perkhidmatan terbaik yang mampu mereka berikan?.

Pengalaman Manis - Senario di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.(SUK). TAHUN 1991

        Saya masih ingat lagi waktu itu saya baru berusia 16 tahun dan telah diberi tugasan untuk menemuramah seorang pegawai kerajaan di pejabatnya yang terletak di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ,Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab. Beliau merupakan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Saya diarahkan bersama dengan rakan-rakan dari pelbagai sekolah dari seluruh negara. Kumpulan kami ditempatkan di SUK. Kami telah membuat temujanji terlebih dahulu memandangkan beliau seorang yang sangat sibuk.
           Pada tarikh yang dijanjikan saya dan rakan-rakan yang lain menyediakan beberapa soalan untuk diajukan kepada beliau. Pelbagai persepsi yang kami bayangkan terhadap beliau, kerana tidak mengenalinya sebelum ini. Kami menjangkakan beliau seorang pegawai yang sukar untuk didekati, namun jangkaan kami meleset. Beliau telah menyambut kami dengan wajah yang gembira dan memberi kerjasama yang memuaskan. Beliau menjawab segala soalan-soalan yang diajukan dan memberi kami pula nasihat yang berguna untuk masa depan kami sebagai seorang pelajar. Temubual kami berjalan lancar dalam suasana yang menggembirakan.
            Beliau telah memberikan kami ruang untuk bertukar-tukar pendapat dan kesempatan ini kami ambil untuk mendapatkan lebih banyak info daripada beliau selaku setiausaha kerajaan. Sikapnya yang mudah mesra dan tidak sombong membuatkan kami berasa selesa untuk berbual. Waktu yang diperuntukkan kepada kami agak lama tetapi disebabkan terleka dengan situasi yang agak ’menyeronokkan’ masa terasa begitu singkat. Di akhir perbualan, kami berbesar hati apabila beliau telah menyediakan sedikit juadah untuk kami sebelum kami berangkat pulang. Satu lagi senario yang tidak dapat dilupakan di tempat yang sama, dalam tidak sedar air seorang pelajar telah tertumpah di atas pakaiannya, semua pelajar terdiam dan waktu itu mereka ingat sudah tentu akan dimarahi, tetapi sebaliknya pegawai tersebut telah menenangkan keadaan dengan mempamerkan senyuman dan mengizinkan pelajar tersebut pergi ke tandas untuk membersihkan pakaiannya. Layanan yang diberikan sangat memuaskan hati dan membuatkan kami teruja untuk datang semula kembali pada satu hari nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan