Pengalaman Pahit - Senario di
Hospital ,Ipoh 2011
Jam 5.30 pagi, saya terjaga dari tidur
kerana terdengar suara anak saya susah hendak bernafas dan suhu
badannya yang agak panas. Dalam keadaan yang kelam kabut saya
mengejutkan suami dan membawa anak ke hospital yang terletak
kira-kira 12km dari rumah . Fikiran saya waktu itu,amat takut
memandangkan penyakit (H1N1) telah menular dengan begitu meluas.
Saya memikirkan anak saya mungkin mendapat simtom penyakit tersebut.
Mujurlah waktu itu kenderaan tidak banyak
di atas jalan raya dan saya dapat bergerak dengan cepat.
Tiba di hospital , saya
terus membawa anak kami ke bahagian kecemasan. Memandangkan orang
tidak ramai waktu itu, saya harap akan mendapat perkhidmatan yang
cepat, namun apa yang saya dapati pegawai yang bertugas waktu itu
tidak memberi perhatian yang sewajarnya, mereka tidak melihat anak
saya yang sudah kelihatan penat dan menangis. Saya sangat kecewa
dengan layanan yang diberikan. Tambahan pula mereka tidak mengambil
tindakan yang cepat untuk merawat anak saya yang sakit. Mereka
memberikan nombor giliran yang lambat, sedangkan anak saya sakit dan
perlukan rawatan segera. Sikap dan perkhidmatan yang diberikan sangat
tidak memuaskan. Saya sungguh susah hati waktu itu, kerana jangka
waktu mendapatkan rawatan yang panjang dan lambat. Perasaan panik dan
marah mula menguasai saya. Tiba di bilik rawatan sekali lagi saya
mendapat perkhidmatan yang tidak sepatutnya diberikan.
Anak saya terus menangis dan berasa takut namun,
pegawai yang bertugas tidak menghiraukan tangisan anak saya dan saya
berasa hairan ada 2 oarang pembantunya yang
berada di situ tidak prihatin untuk membantu saya menenangkan anak
saya dan hanya berbuat demikian apabila diarahkan oleh doktor. Doktor
mengatakan anak saya tidak demam, sedangkan badan anak saya panas
waktu itu. Layanannya seperti tidak ada apa yang berlaku dan hanya
memeriksa seringkas yang mungkin, sedangkan saya menunggu untuk
mendapatkan perkhidmatannya sangat lama. Tiada penjelasan terhadap
penyakit anak saya, walhal saya cuba memberitahu keadaan anak saya
yang membimbangkan saya waktu itu. Doktor hanya memberi jawapan yang
ringkas iaitu tidak ada apa-apa dan memberikan senarai ubat untuk
diambil di farmasi. Tindakan yang lambat dan perkhidmatan yang tidak
memuaskan membuatkan saya kecewa dan tertanya-tanya, inikah
perkhidmatan terbaik yang mampu mereka berikan?.
Pengalaman Manis - Senario
di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.(SUK). TAHUN 1991
Saya masih ingat lagi waktu itu saya baru berusia
16 tahun dan telah diberi tugasan untuk menemuramah seorang pegawai
kerajaan di pejabatnya yang terletak di
Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ,Jalan Panglima Bukit
Gantang Wahab. Beliau merupakan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.
Saya diarahkan bersama dengan rakan-rakan
dari pelbagai sekolah dari seluruh negara. Kumpulan kami ditempatkan
di SUK. Kami telah membuat temujanji terlebih dahulu memandangkan
beliau seorang yang sangat sibuk.
Pada tarikh yang dijanjikan saya dan rakan-rakan
yang lain menyediakan beberapa soalan untuk diajukan kepada beliau.
Pelbagai persepsi yang kami bayangkan
terhadap beliau, kerana tidak mengenalinya sebelum ini. Kami
menjangkakan beliau seorang pegawai yang sukar untuk didekati, namun
jangkaan kami meleset. Beliau telah menyambut kami dengan wajah yang
gembira dan memberi kerjasama yang memuaskan. Beliau menjawab segala
soalan-soalan yang diajukan dan memberi kami pula nasihat yang
berguna untuk masa depan kami sebagai seorang pelajar. Temubual kami
berjalan lancar dalam suasana yang menggembirakan.
Beliau telah memberikan kami ruang untuk
bertukar-tukar pendapat dan kesempatan ini kami ambil untuk
mendapatkan lebih banyak info daripada beliau selaku setiausaha
kerajaan. Sikapnya yang mudah mesra dan tidak sombong membuatkan kami
berasa selesa untuk berbual. Waktu yang diperuntukkan kepada kami
agak lama tetapi disebabkan terleka dengan situasi yang agak
’menyeronokkan’ masa terasa begitu singkat. Di akhir perbualan,
kami berbesar hati apabila beliau telah menyediakan sedikit juadah
untuk kami sebelum kami berangkat pulang. Satu lagi senario yang
tidak dapat dilupakan di tempat yang sama, dalam tidak sedar air
seorang pelajar telah tertumpah di atas pakaiannya, semua pelajar
terdiam dan waktu itu mereka ingat sudah tentu akan dimarahi, tetapi
sebaliknya pegawai tersebut telah menenangkan keadaan dengan
mempamerkan senyuman dan mengizinkan pelajar tersebut pergi ke tandas
untuk membersihkan pakaiannya. Layanan yang diberikan sangat
memuaskan hati dan membuatkan kami teruja untuk datang semula kembali
pada satu hari nanti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan